Kryteria oceny spółek

Projekt RESPECT Index jest skierowany do spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, z wyłączeniem rynku NewConnect, spółek zagranicznych i duallistingowanych.  Składa się z trzech etapów:

Etap I ma na celu wskazanie grupy spółek o najwyższej płynności, czyli tych, które znajdują się w portfelach indeksów:

  1. WIG20 (opis, skład)
  2. mWIG40 (opis, skład)
  3. sWIG80 (opis, skład)
Rewizja składu wszystkich trzech indeksów odbywa się raz na kwartał (trzeci piątek marca - rewizja roczna, trzeci piątek czerwca, września, grudnia - korekta kwartalna).
Rewizja składu Indeksu RESPECT odbywa się raz na półroku, czyli w pierwszym etapie kolejnych edycji badania brane są pod uwagę spółki wchodzące w skład indeksów WIG20, mWIG40, SWIG80 po rewizji we wrześniu i w marcu danego roku.


Etap II obejmuje ocenę praktyk spółek w zakresie ładu korporacyjnego (Corporate Governance), ładu informacyjnego i relacji z inwestorami, dokonywaną przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie we współpracy ze Stowarzyszeniem Emitentów Giełdowych na podstawie ogólno dostępnych raportów, publikowanych przez spółki oraz ich stron internetowych.

Kryteria:
  1. Obciążenie sankcjami KNF i/lub GPW w zakresie wypełniania obowiązków informacyjnych (obecność kar dyskwalifikuje udział spółki w dalszym badaniu).
  2. Nienagannie raportowanie w zakresie Corporate Governance oraz ładu informacyjnego:
  • jakość raportów bieżących,
  • fakt korygowania wcześniej opublikowanych raportów,
  • ilość korekt i ich waga.

Podczas weryfikacji dwóch pierwszych kryteriów II etapu, czyli obecności sankcji KNF i jakości wypełniania obowiązków informacyjnych, brany jest pod uwagę okres 6 miesięcy wstecz czyli:

  • w edycji wiosennej projektu - I kwartał danego roku i IV kwartał roku poprzedniego
  • w edycji jesiennej projektu - II i III kwartał danego roku
  1. Prowadzenie strony internetowej według modelu wprowadzonego przez GPW - ocena stron internetowych spółek pod kątem jakości komunikacji z inwestorami, jej szybkości i skuteczności:
  • szybkość udzielania merytorycznych odpowiedzi na zapytania dotyczące relacji inwestorskich przekazane za pomocą strony internetowej
  • publikacja na stronie:
    • podstawowych dokumentów korporacyjnych (statut i regulaminy organów spółki etc.)
    • życiorysów zawodowych członków organów spółki
    • raportów bieżących i okresowych
    • rocznych sprawozdań z działalności rady nadzorczej
    • informacji o strukturze akcjonariatu  
    • kalendarium wydarzeń korporacyjnych
    • podstawowych wskaźników finansowych spółki
  • funkcjonowanie na stronie działającej wyszukiwarki treści
  • umieszczenie na stronie odnośników do stron innych instytucji rynku kapitałowego (np. KNF, GPW, SEG)      
  • wykorzystywanie nowoczesnych sposobów komunikacji z inwestorami
  • dostępność strony w języku angielskim  

Podczas oceny stron internetowych spółek SEG ocenia ich zawartość i funkcjonalność pod kątem Relacji Inwestorskich na moment badania, czyli:

  • w edycji wiosennej projektu - kwiecień danego roku
  • w edycji jesiennej projektu - listopad danego roku

 

Etap III to ocena poziomu i stopnia kompleksowości działań podejmowanych przez spółki i adresowanych do grona ich interesariuszy, które stanowią wyraz ich szeroko rozumianej odpowiedzialności społecznej. Ocena ta przeprowadzana jest w oparciu o ankiety wypełniane przez spółki oraz wyniki ich weryfikacji, realizowanej przez Partnera Projektu – firmę Deloitte.


Podstawowe kryteria, które wykorzystywane są w procesie oceny należą do następujących kategorii:

1. Enivironmental (czynniki środowiskowe):

  • zarządzanie środowiskowe
  • ograniczanie oddziaływania środowiskowego
  • bioróżnorodność
  • aspekty środowiskowe produktów/usług

2. Social (czynniki społeczne):

  • BHP
  • zarządzanie zasobami ludzkimi
  • relacje z dostawcami
  • dialog z interesariuszami
  • raportowanie społeczne

3. Governance (czynniki ekonomiczne):

  • zarządzanie strategiczne
  • kodeks postępowania
  • zarządzanie ryzykiem
  • zarządzanie ryzykiem nadużyć
  • audyt wewnętrzny i system kontroli
  • relacje z klientami
  •